Dizaineri Vrtiška & Žák kļuva slaveni jau stažēšanās laikā Alvaro Aalto studijā Helsinkos, ko viņi pabeidza, studējot Prāgas Tēlotājmākslas, arhitektūras un dizaina akadēmijā. Kopš tā laika viņi gūst vienus panākumus pēc otriem, tāpēc nav pārsteidzoši, ka viens no vadošajiem Čehijas vannas istabu aprīkojuma ražotājiem - RAVAK - viņus uzrunāja sadarbībai. Rezultātā ir tapusi jauna YARD izlietņu kolekcija. Par to runājām ar radītājiem, kuri tagad arī vada Mākslas, arhitektūras un dizaina akadēmijas Mēbeļu un interjera dizaina studiju.
Kāds bija pirmais solis, kad sākāt veidot jaunu izlietņu kolekciju?
Pirmkārt, nepieciešama liela uzdevuma izpratne, kas šajā gadījumā bija izaicinājums, jo RAVAK, vēlējās izgatavot izlietņu kolekciju dizaineriem un arhitektiem. Šādas izlietnes viņu sortimentā pietrūka. Uzdevumam vairāk pieprasījumu nebija.
Tas ir katra dizainera sapnis, strādāt bez ierobežojumiem un radīt pēc savas gaumes.
Uz to var paskatīties no dažādiem leņķiem. Priekšrocību saskatām tajā, ka RAVAK tirgū darbojas vairāk nekā trīsdesmit gadus, tāpēc pieņemam, ka uzņēmums ir uz pareizā ceļa. Ja jūs mums precīzi pateiksit, ko vēlaties, jūs, protams, to saņemsit. Tas droši vien būtu iedibinātā tēla robežās un, protams, viņi to nevēlējās, tāpēc meklēja jaunas idejas. No otras puses, mums ir vajadzīgs uzdevums, ar ko strādāt un svarīgs ir rezultāts.
Kā jums veicās?
Ja mums nav konkrēta uzdevuma, jums tas ir jāizveido. Tāpēc mēs pavadījām divus mēnešus, veicot detalizētu tirgus analīzi, un pēc tam sākām skicēt, pamatojoties uz to.
Ko jūs atradāt?
Rezultāti pārsteidza arī mūs, jo šis bija jautājums, kuru mēs iepriekš nebijām aplūkojuši. Veicot analīzi, mēs varējām diezgan ātri noorientēties un uzzinājām, ka lielākā daļa pašreizējo izlietņu izskatās jauki, bet tām nav virsmas dažādām lietām, tāpēc uzglabāšanas vieta bija pirmais svarīgais uzdevums. Lielākā daļa mūsdienu izlietņu tiek izmantotas tikai ar mēbelēm, uz kurām tās ir novietotas vai uzstādītas. Tomēr tas palielina produkta galīgo cenu, un ne visās vannas istabās ir pietiekami daudz vietas mēbeļu skapim.
Kāds bija risinājums?
Atbilde ir vienkārša. Agrāk izlietnēs bija uzglabāšanas vietas, un tās bija diezgan labi izstrādātas, ar paceltām malām, lai nodrošinātu, ka lietas nenokrīt. Lielāko daļu no tām bija paredzēts montēt pie sienas. Tā radās jaunā izlietne. Izveidojām vairāku formu dizainus un, izmantojot atstarpi starp sienu un roku mazgāšanas zonu, izveidojām vietu lietām, kas atrodas zemāk. Viss nepieciešamais ir viegli sasniedzams, bet gudri paslēpts aiz izlietnes malas.
Vai jums bija grūti radīt citādu izlietni? Jo tirgus ir piesātināts.
Tas ir mūsu darbs. RAVAK zināja, ka vēlas izcelties, viņi gribēja citu produktu, taču tam tik un tā bija jāatspoguļo uzņēmuma vīzija, kur gala lietotāja vajadzības un dizaina praktiskā puse vienmēr ir pirmajā vietā. Tas nebija paredzēts kā revolucionārs modelis, kas izskatītos iespaidīgi, bet nebūtu lietojams.
Vai stāsts beidzas ar izlietnēm?
Šobrīd jau plānojam radīt vannu, kurai atkal būs ievērojams plaukts, bet risinām daudz detaļu, tāpēc esam atklāšanas fāzē.
Vai jums tas patīk?
Visur var atrast ceļu. Tas ir atkarīgs no jums, vai to atklāt vai nē. Mēs to atradām šajā segmentā.
Vai ir vēl kaut kas, ko jūs vēlētos izveidot vannas istabai?
Tā vietā pajautājiet pretējo – ko gan mēs nevēlētos izveidot? Mūsu sapnis piepildās, jo šī ir pirmā sērijveida produkcija un vienīgais, kas trūkst, ir jaucējkrāns, pie kura arī šobrīd strādājam. Rezultātam jābūt perfekti saskaņotam komplektam. Jaucējkrāns ir dārgakmens, ar kuru mēs varam lieliski izpausties.
Man tas šķiet tikpat grūti kā izveidot vēl vienu izlietni. Pirms sākat radīt, vai skatāties, kādi modeļi jau ir tirgū?
Protams, mums ir jāsāk ar to, lai pārliecinātos, ka mēs neradām kaut ko, kas jau pastāv.