Viļņas Starptautiskās lidostas skrejceļa rekonstrukcija bija viens no sarežģītākajiem projektiem ne tikai ceļu būves uzņēmuma "A.C.B." pieredzē, bet arī visā Austrumeiropas aviācijas vēsturē.
Ceļu būves uzņēmums "A.C.B." līgumu par Viļņas Starptautiskās lidostas skrejceļa rekonstrukciju parakstīja 2017. gada sākumā un sākot no marta, uzņēmums aktīvi veica darbu plānošanu, projektēšanas darbus, kā arī veica būvdarbus dienas un nakts laikā, neietekmējot lidojumus.
Viļņas Starptautiskās lidostas rekonstrukcijā piedalījās ap 200 ceļu būves uzņēmuma "A.C.B." un citi piesaistītie speciālisti, kā arī 300 transporta un tehnikas vienības. Laika posmā, kad lidosta tika slēgta, rekonstrukcijas darbi noritēja bez apstājas 24h režīmā vairākās maiņās, 35 dienu garumā. Darbiem bija nepieciešams rekordliels skaits frēzēšanas iekārtu - deviņas lielās frēzes, kas Latvijā vienuviet nav pieejamas. Lai tās nodrošinātu, nācās īrēt frēzes arī no Lietuvas uzņēmumiem. Asfaltbetona seguma izbūvei tika piegādāts asfaltbetona materiāls no trim dažādām rūpnīcām Lietuvā, 35 km rādiusā no Viļņas Starptautiskās lidostas, kas nodrošināja nepārtrauktu asfaltbetona piegādi atbilstoši piegādes grafikiem.
Laika posmā no 14. jūlija līdz 17. augustam tika atjaunots ne tikai skrejceļa segums, bet arī pilnībā pārbūvēta tā infrastruktūra - izbūvēta elektroapgādes un sakaru kabeļu kanalizācija, izveidotas jaunas lidlauka gaismu un drenāžu sistēmas, kā arī izbūvēti jauni lietus ūdens savākšanas kolektori, ūdens novadīšanai no skrejceļa. Vienā virzienā tika uzlabota CAT II gaismu sistēma, kas ļaus būtiski palielināt drošību, lidmašīnām nolaižoties nelabvēlīgos laika apstākļos. Skrejceļa abos galos tika pārbūvētas tuvošanās gaismas. Turklāt, skrejceļa apgaismojuma sistēmai tika izmantoti mūsdienīgākie LED gaismekļi, kas nodrošinās labāku apgaismojumu, kā arī uzlabos Viļņas lidostas energoefektivitāti.
Galvenais būvuzņēmējs: AS “A.C.B.”
Būvuzraugi: AB “Problematika” – Mečislovs Sivilevičus, Linas Zuzevičus; UAB “Statybos inžinierių konsultantų biuras” – Egidijus Bartuševičus
Projektētāji konstruktori: UAB “Vilniaus hidroprojektas” – Antans Edmunds Nauseda; UAB “SWECO Lietuva” – Giedrus Gaižausks, Marius Černovs; UAB “Pastatų konstrukcijos” – Laurins Stalnionis
Galvenie darbuzņēmēji: AS “A.C.B.” – Dzintars Blumers, Jonass Gurčus, Matīss Vīksne, Māris Ambrazevičs, Mārtiņš Cepurnieks, Sergejs Veļikanovs, Linards Cereņa, Dāvis Serdāns, Andris Vanags, Jānis Bukbārdis, Roberts Millers, Gatis Klasiņš, Egils Olekšs, Ingars Zaķis, Juris Korotkovs, Zane Bulāne, Anna Priščepa, Edgars Strazdiņš, Mareks Astičs, Anita Šmaukstele, Igors Šihmans; UAB “Plungės lagūna” – Alfreds Varnelis, Donats Simaitis; UAB “Grunterra” – Egidijus Šaulis, Konstantins Stepanovs; UAB “Šalmesta” – Žilvins Jarmoks; UAB “Kerista” – Jans Smolenskis, Viačeslavs Zaranka; AB “Utenos melioracija” – Arvids Kalitis, Vidmants Markevičus; SIA “ENERGOSINTEZ 2006” – Andrejs Višars; UAB “ELSIS TS” – Gintars Nalivaika, Sergejs Porchuns
Būves raksturojoši lielumi (m 2 , m 3 , tek.m., utt.): Asfaltbetona seguma izbūves laukums skrejceļam 4 kārtās 584 840 m 2 (143 985 t), šķembu pamata izbūve: 37 743 m 2 ; salturīgā aizsargslāņa ierīkošana: 72 358 m 3 (425 635 m 2 ); lidjoslas pastiprināšana ar grants un vietējās augsnes maisījumu: 386 600 m 2 ; lietus ūdens kolektoru un drenāžas tīklu cauruļvadu izbūve: 12 696 m; lietus ūdens kanalizācijas un drenāžas aku izbūve: 125 gab; F900 klases slēgtā tipa lietus ūdens savākšanas teknes: 2 950 m; lidlauka elektroapgādes un apgaismojuma kabeļu izbūve: 71 966 m, optisko kabeļu izbūve: 12 804 m, signālgaismu lampu izbūve: 1 020 gab.
Latvijā ražoto materiālu izmantošana: Stiklašķiedras akas lietus ūdens kolektoru izbūvei, F900 klases drenāžas akas, PEHD kabeļu aizsargcaurules.
Ekoloģisko materiālu izmantošana: Stiklašķiedras akas un caurules lietusūdens kolektoram, stiklašķiedras masti tuvošanās gaismām, esošās augu zemes sijāšana, veicot atgūtā materiālu otrreizēju izmantošanu, dabīgās grants materiāls lidjoslas nostiprināšanai, Latvijā audzētas velēnas izmantošana virszemes ūdens novades nostiprināšanai lidjoslā.
Būves izmaksas (EUR): 18 818 248,38 EUR bez PVN
Būvniecības ilgums (mēneši): 8 mēneši visa projekta realizācijai, un tikai 35 diennaktis skrejceļa seguma un signālgaismu sistēmas rekonstrukcijai.
Skatē „Gada Labākā būve Latvijā 2017” nominācijā "Būve ārzemēs" 3. vietas ieguvējs.